Wednesday, May 11, 2011

kIsah IkAn ♥•~♥

•♥•~♥بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم •♥•~♥
:)


Pet... but not the Pet Society kat game tue.   ...Kucing,anjing,hamster...


burung..dan..banyak sangat..susah nak menyenaraikannya...Mesti ramai yang suka bela haiwan nie..ade gak sesetengah insan yang tak suka..bukan tak suke...tpi takut tak terjaga..dosa pula nanti bila tak diberi makan..Rasullah telah berpesan supaya menjaga kebajikan haiwan nie..Dalam sebuah Hadis Rasullah S.A.W telah bersabada:دَخَلَتْ امْرَأَةٌ النَّارَ فِي هِرَّةٍ رَبَطَتْهَا فَلَمْ تُطْعِمْهَا وَلَمْ تَدَعْهَا تَأْكُلُ مِنْ خَشَاشِ الأَرْضِ.

Seorang wanita memasuki neraka disebabkan seekor kucing yang diikatnya. Dia tidak memberinya makan mahupun membebaskannya untuk makan serangga di tanah. [Shahih al-Bukhari – no: 3318]
Ikan 



Seorang sahabat ana baru-baru nie telah membeli____ekor ikan...(terlupe lak nk tnye bilangn nye)....berbeza spiesis ikannya..Siap bagi nama lagi tue..Suatu hari..sahabat ana telah memberitahu ana mengenai kematian 4 ekor ikannya..Hal ni disebabkan oleh kerakusan ..sekumpulan ikan Tiger Barb untuk  menguasai aqurium tu..
Ikan tiger barb


Demi mendapatkan kuasa,kedudukan,pangkat,dan sewaktunya ..ikan-ikan yang comel-comel tu  rela bergadoh..kalau kite prasan..nie gak merupakan antara sikap segelintir manusia kini..yang rela melakukan apa-apa untuk mendapatkan kemewahan dunia yang jelas sementara....

     Jika kita terpesona dengan nikmat dunia, yang bersifat sementara,kita akan kehilangan nikmat akhirat yang kekal selama-lamanya. Terimalah sedikit kesusahan di dunia yang sementara, dalam menegakkan kebenaran, untuk terlepas daripada kesusahan akhirat, yang berkekalan.

p/s:Jangan mudah terpedaya dengan dunia...
     
jaga iman ,jaga Akhlak,jaga solat..istiqomah amalan..Yuk jadi orang baik
Yang benar:
Marwa
(pencinta Sang Murabbi)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

back

get this widget here