Sunday, February 6, 2011

Kisah Imam Tua



Malam itu sunyi sekali, seperti malam-malam yang sudah berlalu. Seorang imam setia menjaga rumah Tuannya. Tak pernah terlintas untuk meninggalkannya. Walaupun cuma sendirian, imam tua ini masih kuat meminta pada malamNya untuk kesejahteraan dirinya dan semua saudaranya sama ada yang punya ikatan darah atau pun tidak. Setiap malam, begitulah rutin imam tua tersebut. Walau ma’mun tiada dan adakalanya ada cuma seorang dua, imam tua tetap setia bersama Tuannya. Kata orang, tak kenal makanya tak cinta. Mungkin kerana imam tua sudah mengenali dan mencintai Tuannya dengan sedalam-dalamnya, hatinya tak pernah sekali terdetik untuk melupaiNya. Walau tuanya terlalu jauh, tenaga yang ada seperti punyanya seorang pemuda. Hebatnya si tua itu. Sesekali, dirinya dicaci si bodoh, si sombong dan si angkuh dunia dan kuncu-kuncunya, namun tak mengapa itu sementara bisiknya. Bukan imam tua ingin disanjung jua dijunjung, tetapi selamilah setiap tindakannya yang membawa kepada Dia.

Apabila bercakap tentang tua, sensitifnya memang menebal, tetapi itu hanya dihati dan diluahkan hanya pada yang berhak, iaitu Penciptanya. Tangisnya senantiasa berlagu pada malamnya, tak pernah sekali ditinggalkan. Kadang kala, dia tak tertahan menanggung hidupnya didunia, namun kerana janjiNya, imam tua masih bolah bertahan. Imam tua rungsing memikirkan dunia sekarang. Dia tahu, dirinya bukan Imam Shafie, yang hebat dalam menyuarakan pandangan, namun dia juga punya kekuatan sendiri.

Yang muda dengan lagaknya, yang tua lain dengan gayanya. Mereka terus-terusan membutakan mata, memekakkan telinga akan hadirnya Dia dalam hidup mereka. Ada yang perasan dengan wujudNya Dia, namun tak sedar mereka semua mengikuti langkah si syaitan durjana. Terlalu banyak cerita dalam dunia, baik buruknya tak dapat nak dikira, dosa mungkin berganda-ganda, amal mungkin entah ke mana, pahala langsung tiada. Apa gunanya Dia membocorkan soalan yang bakal ditanya, jika jawapannya bisu membeku. Apa guna Quran dan hadith ditangan jika hati tak tahu erti menghayati. Sedihnya imam tua, imam tua tak dapat nak mewariskan sekelumit ilmu pada hati kecil pemuda.

Jika tak kerana Dia, imam tua tahu dia masih bodoh bagai si bodoh, sombong bagai si sombong, angkuh bagai si angkuh, dan kekal dalam kesesatan yang nyata. Jika dirinya membisikkan pandangannya, cerca yang bakal menimpa, jika dia senyap tak berkata, itu bukan sifatnya. Moga iman si imam tua makin marak membara dan terus menyala agar syurga tempatnya dia.

“Berfikir sesaat itu lebih baik daripada beribadah sunat setahun.”
(HR Ibnu Hibban)

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu"
(Al-Baqarah:216)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

back

get this widget here